چرخ و بازی

اصلا چرا همستر به اسباب بازی نیاز داره؟
همستر ها ذاتا موجودات فعالی هستن..عدم فعالیت میتونه باعث افسردگی و کرختی همسترتون بشه..بنابراین برای داشتن یه همستر شاد باید در قفسش وسایلی برای بازی و سرگرم شدنش قرار بدین.. اگر همسترتون اکثر اوقات روز قوز کرده و حتی تمایل نداره که سرشو بالا بیاره حتما این مقاله رو تا آخر بخونین..چون همسترتون به شدت به تفریح و سرگرمی نیاز داره.
اسباب بازی هایی که میتونین برای همستر استفاده کنین شامل این موارده..
1-چرخ تمرین
چرخ تمرین یکی از ضروریات قفس همستره و به هیچ وجه صرفا وسیله ی سرگرمی نیست..
انواع مختلفی از چرخ تمرین وجود داره که هرکدوم مزایا و معایبی دارن..

  • چرخ فلزی:





این نوع چرخ از مفتول های فلزی با روکش پلاستیکی تهیه میشه 
مزیت این چرخ ها اینه که محکمه و در مقابل جویده شدن مقاومه..

اما معایبی داره که باعث میشه این مدل رو توصیه نکنم:
1-این چرخ ها موقع بازی همستر سر و صدای زیادی تولید میکنن و ازونجا که همستر ها در شب فعالند سر و صداش میتونه دردسر ساز بشه.
2-ممکنه پای همسترتون در فاصله ی بین میله ها گیر کنه و آسیب ببینه..
3-اگر همسترتون چرخ رو بجوه ضمن اینکه خطر شکستن دندوناش وجود داره،روکش پلاستیکیه روی مفتول هارو از بین میبره و چرخ زنگ میزنه.

  • چرخ پلاستیکی:


چرخ پلاستیکی نسبت به چرخ فلزی دارای معایب کمتریه..اول اینکه سرو صدای کمی داره،به خاطر یکپارچه بودن خطر شکستگیه دندون همستر و گیر کردن پاش وجود نداره.تنها ایرادی که به این نوع چرخ وارده قابل جویدن بودنشه که با توجه به قیمت کم این چرخ ها و مناسب بودن این جویدن برای کوتاه شدن دندون ها ایرادبزرگی به حساب نمیاد..



جویدن پلاستیک همیشه خطر بلعیده شدنش توسط همستر کوچولوتون و انسداد روده هاشو به همراه داره.بنابراین اگر دیدین که همسترتون بیش از چرخش رو میجوه،بهتره چرخ رو با توپ پلاستیکیه پایه دار که از پلاستیک شفاف و غیر قابل جویدنه جایگزین کنین.

  • چرخ الکترونیک:


انواعی از چرخ ها وجود دارند که دارای شمارشگرند و میزان تحرک روزانه ی همسترتون رو بر مبنای مسافتی که دویده محاسبه میکنن..ازونجا که بعضی همستر ها در چرخشون ادرار میکنن این نوع چرخ رو توصیه نمیکنم..ضمنا این نوع پرخ نسبت به دو نوعه دیگه گرونتره.
بالاخره چرخ پلاستیکی،یا فلزی؟
با توجه به توضیحات بالا مسلما توصیه من به شما چرخ پلاستیکی با این شکله:

[url=http://up.parsipet.ir/][/url

همستر های جوان،کمتر از یکسال،علاقه ی زیادی به بازی در چرخ دارن،دو نکته رو مد نظر قرار بدین..
اول اینکه اگر همستر کوچولوتون بیش از حد با چرخش بازی میکنه،چرخ رو فقط در یک ساعات خاص در اختیارش قرار بدین..
دوم اینکه اگر بیش از یک همستر رو در قفس نگه میدارین مراقب دعواهای اونا سر استفاده از چرخ باشین.


2-توپ تمرین
توپ تمرین یک توپ شیشه ای از پلاستیک شفافه غیر قابل جویدنه که به شما این امکان رو میده که همسترتون رو در اتاقتون آزاد بذارین بدون اینکه نگران گم شدن یا آسیب دیدنش به وسیله ی سایر حیوانات خونتون یا احتمال له شدنش باشین..
این توپ در موقع نظافت قفس واقعا کمک کننده است،چون بعضی از افراد به عنوان جایگاه موقت از سطل استفاده میکنن که به علت کوچیک بودن باعثه استرس و کسالت همستر میشه..ولی یه توپ بازی زمان انتظار برای نظافت قفس رو سرگرم کننده و تحمل پذیر میکنه.



برای جلوگیری از خستگی بیش از حد و تشنه و گرسنه شدن همسترتون و متعاقب اون استرس گرفتنش–چون در توپ به آب و غذا دسترسی نداره-بهتره زمان موندنش در توپ بیشتر از 20 دقیقه نشه.
ازونجا که ادرار و مدفوع همستر از سوراخ هایی که برای تهویه روی توپ وجود دارن بیرون میریزه،بهتره حواستون باشه که کوچولوتون رو روی چه سطحی آزاد میذازین یا میتونین از یک سفره پلاستیکی در محلی که میخواین همسترتون توش بازی کنه استفاده کنین.
دقت کنین که سطحی که توپ رو روش میذارین طوری باشه که همستر بتونه بدون فشار زیادی اوردن توپ رو به حرکت در بیاره..مثلا سطح فرش به خاطر اصطکاک زیاد محل مناسبی برای توپ بازی همسترتون نیست.
دقت کنین که سایز توپی که برای همسترتون میگیرین با اندازه ی همسترتون متناسب باشه.خیلی کوچیک یا خیلی بزرگ نباشه.
اگر همسترتون تا بحال از توپ استفاده نکرده،یه دفعه اونو در توپ نذارین،روز اول توپ رو با در باز در قفسش بذارین و یک تکه پسته یا بیسکوییت رد اون بذارین تا همستربرای برداشتنش توی توپ بره و با توپش آشنا بشه.
حواستون باشه که همستر با توپش به راه پله یا مکان های عمیق(مثل گودال) نزدیک نشه..چون خطر سقوط و آسیب دیدگی هست.
برای اینک مجبور به خریدهم توپ و هم چرخ بصورت جداگانه نشید،میتونین از توپ های پایه دار رو بخرین که هر دو کاربرد رو داره.






3-اسباب بازی های جویدنی
اسباب بازی های جویدنی علاوه بر اینکه به کوچولوتون کمک میکنه که دندوناشو کوتاه نگه داره،باعث میشه تمایلش به جویدنه سایر وسایل داخل قفس مثله بطری آب و تونل ها یا چرخش کاهش پیدا کنه.


این اسباب بازی ها شامل اسباب بازی های چوبی و اسباب بازیهای جویدنی با اسانس میوه اشاره کرد.

4-قلاده:
قلاده های مخصوص به همستر وجود داره که شما میتونین ازون برای به پیاده روی بردن همسترتون استفاده کنین.


شخصا این گزینه رو توصیه نمیکنم.چون اولا خیلی از همستر ها از قلاده خوششون نمیاد،در ضمن بیرون بردن همستر خطرات خاص خودش رو داره.از گم شدن و آسیب دیدن گرفته تا مورد حمله قرار گرفتن توسط حیوانات دیگه در یک لحظه غفلت شما یا خوردن ماده ی سمی یا چیزی که برای همسترتون مضره..حتی اگر سم خورده نشه و صرفا خز همسترتون رو آلوده کنه،در نوبت بعدی که همسترتون خودش رو با لیسیدن تمیز کنه سم وارد بدنش میشه.

5-ظرف شن حمام:
همستر ها ذاتا موجودات تمیزی هستن و روزانه وقت زیادی رو صرف تمیز کردن خودشون میکنند.اونها نیاز به حمام ندارن اما یه ظرف شندر گوشه ی قفس سرگرمیه مناسبی برای همستر کوچولوتون به حساب میاد که با غلتیدن در اون و زیر و رو کردن شن ها اوقات خوبیرو بگذرونه و همینطور این شن به تمیز شدن خزش کمک میکنه..اطلاعات بیشتر در این مورد رو میتونین در این مطلب پیدا کنین.
6-غیره!
اسباب بازی های مختلف رو در اختیار همسترتون قرار بدین..مخصوصا اسباب بازی هایی که مخصوص همستر ها طراحی میشه..این آسباب بازی ها فقط باید دو ویژگی داشته باشن..

  • پلاستیکی نباشه،چون اگر همسترتون اون رو بجوه خطر انسداد وجود داره..یا از پلاستیک غیرقابل جویدن باشه..
  • قطعات جداشدنی و قابل بلعیده شدن نداشته باشه

این نظر توسط elahe در تاریخ 1393/7/13/myhamster و 15:10 دقیقه ارسال شده است

[Comment_Gavator]

very good


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: